2008-07-29 Edinburgh

Royal Mile
Musem of Scotland
Holyrood House
Afternoon tea (cream tea)
Holyrood park + klättra (Arthurs seat) + öl

Dagen i Edinburgh började med skotsk frukost på vårt guesthouse med toast och yoghurt följt av antingen en tallrik "continental" eller en tallrik "Scottish" frukost. Elsa tog continental och fick en croissant och lite olika pålägg, Johannes tog en Scottish och fick skotsk konstig korv, bacon, skinka och annat nyttigt och kolesterolhaltigt.

Efter frukosten bagav vi oss iväg in mot Edinburghs mer centrala delar och eftersom vi hört att det är jättesvårt att parkera i Edinburgh så lämnade vi bilen och tog apostlahästarna in mot stan. Vi gick en trevlig promenad och konstaterade att det finns en hel del olikheter mellan brittiska städer och svenska. En rolig detalj vi hittade var att bussar som inte var i tjänst bad om ursäkt för detta vilket minsann inte svenska bussar gör. Så småningom kom vi fram till en fin park med trevliga gångstråk och vackra blommor, bland annat 1,5 m höga tistlar… När vi gick omkring där så tänkte vi gå ner lite längre ner i dalgången mot slottet men blev stoppade av en parkarbetare som på bred skottska berättade för oss att just där nere var det en stor avloppsläcka, usch!!!

Så småningom när vi gått igenom parken och tittat färdigt där kom vi fram till en väg som verkade gå upp till slottet men medans vi gick där så såg vi en skylt som berättade att vägen var avstängd och strax efteråt hörde vi bakom oss "Now what?" och det visade sig att paret som gick där och spankulerade bara följde efter oss eftersom vi såg ut att veta vart vi skulle. Hur som helst lyckades vi krånga oss upp till slottet och efter att Johannes och Carl stått i kö ett tag kom flickorna fram till att vi skulle inte ha en vanlig biljett, vi skulle ha ett explorer pass som man köpte i en annan kö. In kom vi till slut och gick en guidad tur och fick veta mer om slottet, titta på skottlands kronjuveler och massor med vapen. Utsikten från slottet är helt fenomenal över Edinburgh, fick vi veta men det var så mycket dimma att någon hade kunnat stjäla Edinburgh mitt framför näsan på oss utan att vi hade märkt det.

När vi sett oss mätta på slottet gick vi ut på stan och letade upp lite lunch på ett café. Leta café gjorde vi längs The Royal Mile, en hel engelsk mil med turistfällor placerade längs en gata mellan slottet och Holyrood House som är drottningens residens när hon är i Edinburgh. När vi ätit lunch kom vi fram till att vi nog skulle dela lite på oss och Elsa och Johannes gick på museum medans Carl och Sarah fortsatte strosa runt på stan. På museet fanns det mycket intressant att titta på, inte minst museet självt som var byggt med massor med blindgångar, trappor och gallerier som fick det att verka mycket större än vad det var. Roliga utställningar var en Newcomen motor, en ångmaskin, många modeller och sist men inte minst fåret Dolly uppstoppad nere i källaren.

När klockan började närma sig den avtalade återsamlingstiden gick vi för att leta upp Plaice du Chocolat som var nämnt i Sarahs guidbok för att kunna servera den bästa chokladmjölk man någonsin druckit. Problemet var bara att det gick inte att hitta stället… I stället hittade vi varandra längs gatan och fortsatte ner och tittade på utsidan av Holyrood House. I närheten av Holyrood House ligger Holyrood park som består av ett par berg som ligger insprängda mitt i Edinburgh, med trevlig stigar och vandringsleder runt. Vi bestämde oss för att vi ville upp på ett av bergen för att titta på utsikten men kom fram till att vi inte orkade gå hela vägen. Snabbt bestämde vi att vi skulle gå tillbaka till hotellet, byta om till bergsbestigarutrustning och ta bilen så långt vi kunde. På vägen hem införskaffade vi även öl att förtära på toppen av Arthurs Seat som berget vi bestämt oss för att bestiga hette. När vi kom tillbaka till Guesthouset upptäckte vi, med viss bitter förtjustning att det börjat regna ordentligt. Vi bestämde oss för att det kanske skulle gå över så vi gav oss iväg med bilen.

På vägen till berget upptäckte vi till vår fasa att fastän GPSen var inkopplad i cigaretttändaruttaget så höll batteriet på att ta slut: Cigtändaruttaget fungerar inte. Vi kom fram till att vi inte kunde göra något åt det just då men lyckades krångla oss fram till berget med hjälp av reservGPSen. Under tiden hade det mycket riktigt slutat att regna. Sedan var det dags för bergsbestigning och till allas förvåning var det Elsa som var mest taggad så hon nästan sprang uppför berget. Vi andra tog det i lite mer sansad takt men så småningom kom vi upp på toppen och kunde verkligen njuta av utsikten. Medans vi stod där och njöt av vår öhl och vår utsikt hörde vi en helikopter på avstånd som kom närmare och snart såg vi en ambulanshelikopter som flög in över stan för att landa i närheten av ett rökbloss i en park, mycket dramatiskt.

Efter denna mödosamma bergsbestigning var alla väldigt hungriga och vi gav oss ut att leta mat och en flaska whisky att hålla förkylningar borta med. Indisk middag blev det, tre underbara rätter i stegrande kryddstyrka (2 kycklingar och en lamm) med popudum, naan, raita, ris och massor med vatten. Dessutom kom vi fram till att vi nog var tvugna att dricka lite Cobra, roligt indiskt öl. En underbart god och trevlig måltid, helt enkelt.